Lidé školy

Pippi Punčochatá a lidé v ní a kolem ní

Jádro Základní školy Pippi Punčochaté s.r.o. tvoří Petra Borovská, Lucie Enkhbaatar Hanáková a Lucie Černíčková Lipovská.  V čase je propojila chuť vytvořit prostor pro hravý růst dětí a touha po transformaci současného školského systému. Každá  má jiné životní zkušenosti, odlišné dary a talenty, které do projektu školy vnášejí.

Všechny těší vzájemná spolu-práce, díky níž jsou pro děti a průvodce inspirací, že život je o neustálé o komunikaci, vzájemnosti a touha dohodnout se je cestou.

Bilovice 2

Mgr. Petra Borovská


První bod pochybností o fungování klasického základního školského systému zaseli Petřiny tři mladší sourozenci. Rozdílné potřeby, temperamenty, jeden univerzální přístup pro všechny. Druhý zlom nastal při studiu filozofie na vysoké škole, kde si uvědomila, že se musí učit znovu myslet bez překážek a omezení. A jasnou tečku tomu dalo narození syna Jakuba, který je plně nesystémový. U něj si plně zvědomila, že tradiční škola v aktuální podobě pro ni neodpovídá potřebám dnešní generaci dětí a ani potřebám, požadavkům 21. století. Myšlenka ke změně byla vyslána, následovalo propojení se s Lucií a Lenkou a věci se začaly dít.

Petra vystudovala filozofii a sociologii na Univerzitě Palackého v Olomouci. Oba tyto obory vnímá jako osudové. Zkušenosti s „pedagogickou“ činností čerpala pouze při soužití se třemi dalšími lidmi na jedné malé ploše dětského pokoje, kde se učila pravidla komunikace, konfliktu, spolupráce koučování, vnímání rozdílných potřeb, i malé násobilce. Inspiraci z nich bere dodnes. Působila v síťovém marketingu, v klubu zaměřeném na vzdělávání žen, ve vzdělávací agentuře a také jako průvodce a profesionální tazatel. Hodně pracuje se svou ženskou intuicí. Je citlivá k vnímání jinakosti mezi lidmi, zvláště dětmi. Za každým činem, rozhodnutím vidí nějakou linii osobního příběhu, z velké části utvářeného naším sociálním prostředím. Věří, že vedením k větší vzájemné citlivosti, bez nálepek a poměřování můžeme být jako společnost laskavější a více nakloněni k potřebné spolupráci. Toto by ráda rozvíjela i v rámci naší školy.

Petru baví lidé, jejich příběhy a přesahy. Miluje knihy, deskové hry a cestování. V současnosti se nejvíce věnuje svým dvěma malým dětem, které jsou pro ni fascinujícím zdrojem inspirace a nejupřímnějším zrcadlem.

Petra je u Pippi Punčochaté oficiálně v roli zástupkyně ředitelky. Ráda komunikuje s lidmi, nejčastěji vyřizuje telefonáty. Ví, kdy má kdo narozeniny a má plný blok poznámek se záležitostmi, které je třeba udělat. Je velkou podporou školnímu týmu.

Mgr. Lucie Enkhbaatar Hanáková


Lucie děti umí zapálit pro učení a studium díky svému zápalu a nadšení předávat vědomosti.

Miluje angličtinu.  Žila a učila několik let v Irsku a po návratu působila České republice v International Motessori School v Olomouci.

Přes hravé učení vede děti k systematické práci, umění být trpělivý, vytrvat, dodržovat dohody a díky tomu sklízet ovoce své práce
Vystudovala Karlovu Univerzity, Učitelství pro 2. stupeň , AJ a ZSV.

U Pippi Punčochaté má lekce angličtiny, matematiky a češtiny a nabízí program pro domškoláky a zajišťuje jejich přezkoušení.

IMG_20230822_181853[1]

Bc. Petra Pospíšilová


Na škole Petru zaujalo sebeřízené vzdělávání, kdy každé dítě poznává vlastní zájmy a oblasti zaměření, ke kterým inklinuje.

Má dobrý pocit z toho, že děti nemusí při výuce jen sedět v lavicích a sama se snaží dětské hrátky ještě kultivovat do pohybových her. Vedou ji k tomu zkušenosti z tanečního divadla, kde zakusila řadu pohybových technik. Pro práci s dětmi nyní ještě absolvuje kurz Lektor tanečně – pohybových aktivit pro děti se zaměřením na psychosociální rozvoj.

Hry napomáhají vytvářet kolektiv a dobré vztahy, ale také působí výchovně na oblast mravní, duševní, fyzickou, hudební a rytmickou. Petra by chtěla pohybovými aktivitami napomáhat rozvoji dětské tvořivosti. Cílem tanečních her je většinou prožitek a určitá, vědomá kvalita pohybu. Není to jen výhra nebo výkon.

Pokud jí čas a vlastní děti dovolí, baví ji drobná kreativní činnost, pohyb v přírodě, historie a četba knih. Ráda dává věci do pořádku a nachází jejich smysl.

Petra vystudovala obor Sdružená uměnovědná studia na MU v Brně. To ji přineslo vhled do mnoha odvětví umění, a ráda by jej nyní uplatnila.

Absolvovala Kurz efektivního rodičovství a chystá se na kurz Potřeba pravidel a jejich vytváření společně s dětmi, Komunitní kruh a škola, které vedou psychologové Pavel a Tatjana Kopřivovi.

U Pippi Punčochaté nabízí aktivity v rámci předmětů JAS (Já a svět) , HRA a PUK (Pohyb, kultura a umění).

Mgr. Lucie Černíčková Lipovská


Lucie je nyní ve službách Pippi Punčochaté jako neviditelná podpora, která hlídá finanční rovnováhu a balanc v chodu školy uvnitř a navenek, koordinuje některé aktivity dospělých, na začátku pomohla školu otevřít a rozjet a nyní hledá cesty, jak naplnit vizi a další záměry školy v realitě.

Finance, dotace, vize, koncepce, směr, marketing,  PR, konzultační  a poradenství, to vše spadá do jejího ranku.

Lucie si s myšlenkou založení školy pohrávala víc jak 8 let. Vzhledem ke zkostnatělosti školského systému to považovala za nemožné a svou pozornost soustředila na práci ve vlastním podnikání. Narození dcery a návštěva unikátní Green School na Bali pomohly semínku na zrod školy vyklíčit.

Lucie  vnáší zkušenosti z vlastního podnikání, svých zájmů a nové pohledy na to, jak by se věci mohly dělat, nikoli jak se mají „správně“ dělat. Lucie vystudovala Univerzitu Tomáše Bati, Fakultu multimediálních komunikací a má praxi z vlastních firem. Nejvíce ji učí sám život. A to samé umožňuje dětem, aby ve škole žily a nikoliv přežívaly.

Lucii zajímá, co je mezi nebem  a zemí. Kromě podpory školy se realizuje v obchodní činnosti, nemovitostech, zdravém životním stylu a výživě. Je nadšenou permakulturní zahradnicí, cestovatelkou zkoumající horské nížiny a vrcholy a ekologickou vegankou.

Ing. Tomáš Černíček


Tom je nepostradatelnou podporou školy. Kromě vyplňování a odesílání výkazů pro ministerstvo ovládá práci napříč různými systémy, má pod palcem účetnictví, mzdy a společně s Lucií hlídají ekonomiku a finanční zdraví školy a starají se o IT a web.

Když má plné zuby práce u PC, jde do akce jako údržbář, opravář, stěhovák, prostě co je ve škole třeba a co ženy nezvládnou.

Toma baví investice, jeho rodina, se kterou rád cestuje, lyžuje a tráví čas na horách. Má smysl pro práci s čísly, velmi rychle se učí, knihy zásadně nečte, pouze v manuály a to v případě nejvyšší nutnosti,  dokáže bleskově vstřebat předpisy a vyhlášky. Zároveň umí být kreativní a své nápady převádět do reality.

Spolupracujeme se školní psycholožkou

Barca

Mgr. Barbora Ott - externí školní psycholožka


Bára spolupracuje s Pippi Punčochatou jako externí školní psycholožka.

Bára vystudovala jednooborovou psychologii na Ostravské univerzitě a na Palackého univerzitě v Olomouci a aktuálně je třetím rokem v psychoterapeutickem výcviku biosyntetické terapie na Institutu biosyntézy v Praze.

Barčino fyzické či virtuální působení v podobě tématicky cílených workshopů, brainstormingů a přítomnosti na pravidelných  poradách umožňuje, aby na sobě tým průvodců mohl pracovat a vzdělávat se v oblasti práce s dětmi a současně zlepšovat komunikaci mezi dospělými.

Rodiče mohou v případě potřeby využít psychologického poradenství ze strany Báry a to tak, že kontaktují Petru Borovskou na emailu petra@pippipuncochata.cz.

Spolupracujeme s inspirativními externisty

Škola Pippi Punčochaté přitahuje svým naladěním podobně náladěné lidi a my je rádi zveme, aby dětem i nám dospělým přinesli jinou svěží inspiraci v podobě své práce, životního poslaní.

Alenka Kutalkova

Alena Kutálková


Alenka Kutálková nechává děti prožívat emoce díky Emočním hrátkám a její práce pomáhá zvyšovat úroveň emoční inteligence a empatie a pochopení druhého.

Angelica Maria Holemý


Pravidelně nás navštěvuje Angelica Maria Holemy, rodilá Kolumbijka žijící v Prostějově, díky které můžeme doslova nasávat srdečnost a laskavost jejího národa a užívat si plynulost a měkkost kolumbijské španělštiny.

angelika
unor2023karneval.20

Jana Krejčí


Jana je mámou tří synů ve věku 14, 16, 18 let. A  jak se vše točilo kolem dětí, zaválo jí to do spolku Zdraví od malička (Zom), kde začala pracovat jako koordinátorka přednášek, výletů, později místopředsedkyně spolku. Ve spolku Zom se zabývala alternativními možnostmi vzdělávání, postupně se dala dohromady s komunitní skupinou rodičů a seznámila se s Lucií, Petrou, Lenkou a dalšími. Spolu s nimi absolvovala kurz Žít s respektem manželů Kopřivových.

Od září 2021 do června 2022 se s dětmi scházeli v komunitní škole na faře nejdříve v Prostějově a potom v Bílovicích, kde si užívali dny v krásné přírodě kolem Romže. Od září 2022 působí jako průvodkyně v Pippi škole, kde s dětmi podniká výlety do přírody a do tajů přírodních, fyzikálních a chemických jevů formou různých zábavných pokusů.

Mimo Pippi se setkává s dětmi v Dětském klubu Zdravíci, který funguje jako družina při ZŠ Kostelec na Hané. S dalšími dětmi bádá již sedmým rokem v kroužku Veselé vědy.

O prázdninách pořádá příměstské tábory, má kurz Hlavní vedoucí tábora a Vedoucí dětského klubu.

Jana: „Mezi dětmi se cítím moc dobře a ráda s nimi dělám asi cokoliv (učení, hraní, tvoření). Baví mě pozorovat, na co vše sami přicházejí, jaké dělají pokroky. A navíc tohle vše mohu dělat v klidném a respektujícím prostředí, jak já račice říkám, v klidné čisté vodě. To vše se mnou souzní a je to pro mne důležité. „

Jana u Pippi Punčochaté nabízí aktivity v rámci předmětů  JAS a Matematiky a bývá s dětmi v družině.

Bc. Radomil Holík


Radomila ke svobodné škole dovedla láska k přírodě a jeho kolegyně Jana Krejčí. Radomil je lesník, myslivec, rybář a ochránce přírody a „adoptivní máma a táta“ lišky Coco, o kterou Radomil pečuje.

Radomil s Coco jsou na záchranné misi srnčat a jiných zvířat před noži sekaček. Radomil vytvořil projekt Fox Saviorjehož účelem je získat finance pro pořízení dronu s termovizí pro vyhledávání a záchranu zvířat ohrožených senosečí.

Radomil u Pippi Punčochaté umí děti nadchnout pro ekologii, péči o přírodu a její poznání, tvoří s dětmi ze dřeva a nabízí další aktivity v rámci předmětů JAS (Já a svět) a HRA.

448733025_988883756575970_1453612564153711818_n