Pippi Punčochatá a lidé v ní a kolem ní
Jádro Základní školy Pippi Punčochaté s.r.o. tvoří dvě spoluzakladatelky – Lucie Černíčková Lipovská a Petra Borovská. Spojila je chuť vytvořit prostor pro hravý růst dětí a touha po transformaci současného školského systému. Každá má jiné životní zkušenosti, odlišné dary a talenty, které do projektu školy vnášejí.
Obě těší vzájemná spolu-práce, díky níž jsou pro děti a průvodce inspirací, že život je o neustálé o komunikaci, vzájemnosti a touha dohodnout se je cestou.
Mgr. Lucie Černíčková Lipovská
Lucie si s myšlenkou založení školy pohrávala víc jak 8 let. Vzhledem ke zkostnatělosti školského systému to považovala za nemožné a svou pozornost soustředila na práci ve vlastní internetové agentuře, která jí v té chvíli dávala větší smysl. Zážitky z návštěvy unikátní Green School na Bali pomohly semínku na zrod školy vyklíčit. A s narozením dcery Elišky si definitivně uvědomila, že sice mohou jít pohodlnou cestou domškoláctví. Ale dobrodružnější cesta je vytvořit prostor ostatním dětem, rodičům a průvodcům a podílet se tak na změně a transformaci ve společnosti. S finálním rozhodnutím chvíli váhala. A když se začaly její vize o svobodné škole zhmotňovat v realitě díky „štastným náhodám“ v podobě propojení se s Petrou a Lenkou a společenstvím rodičů, kteří cítili stejné volání bylo o zrodu školy rozhodnuto.
Lucie nemá pedagogické vzdělání a považuje to za výhodu, protože do výuky vnáší zkušenosti z vlastního podnikání a nové pohledy na to, jak by se věci mohly dělat, nikoli jak se mají „správně“ dělat. Lucie vystudovala Univerzitu Tomáše Bati, Fakultu multimediálních komunikací a má víc jak 15ti letou praxi z vlastních firem. Nejvíce ji učí sám život. A to samé umožňuje dětem, aby ve škole žily a nikoliv přežívaly.
Lucii zajímá, co je mezi nebem a zemí. Baví ji osobní rozvoj, je nadšenou permakulturní zahradnicí, vášnivou cestovatelkou zkoumající horské nížiny a vrcholy, ekologickou vegankou, která a nechává se vést principy Zákona přitažlivosti.
Lucie je ve službách Pippi Punčochaté jako ředitelka, hlídá rovnováhu a balanc v chodu školy uvnitř a navenek, koordinuje aktivity dospělých a dětí a hledá cesty, jak naplnit vizi a záměr školy v realitě.
Finance, dotace, vize, koncepce, směr, marketing, PR, práce s týmem, i pedagogika, o tom všem má přehled.
Těší se, jak bude mít více času s dětmi dělat praktické věci od mediální výchovy, ekologie , vědomé práce s technologiemi, po hrabání se v hlíně nebo se s nimi jen tak smát či plakat.
Mgr. Petra Borovská
První bod pochybností o fungování klasického základního školského systému zaseli Petřiny tři mladší sourozenci. Rozdílné potřeby, temperamenty, jeden univerzální přístup pro všechny. Druhý zlom nastal při studiu filozofie na vysoké škole, kde si uvědomila, že se musí učit znovu myslet bez překážek a omezení. A jasnou tečku tomu dalo narození syna Jakuba, který je plně nesystémový. U něj si plně zvědomila, že tradiční škola v aktuální podobě pro ni neodpovídá potřebám dnešní generaci dětí a ani potřebám, požadavkům 21. století. Myšlenka ke změně byla vyslána, následovalo propojení se s Lucií a Lenkou a věci se začaly dít.
Petra vystudovala filozofii a sociologii na Univerzitě Palackého v Olomouci. Oba tyto obory vnímá jako osudové. Zkušenosti s „pedagogickou“ činností čerpala pouze při soužití se třemi dalšími lidmi na jedné malé ploše dětského pokoje, kde se učila pravidla komunikace, konfliktu, spolupráce koučování, vnímání rozdílných potřeb, i malé násobilce. Inspiraci z nich bere dodnes. Působila v síťovém marketingu, v klubu zaměřeném na vzdělávání žen, ve vzdělávací agentuře a také jako průvodce a profesionální tazatel. Hodně pracuje se svou ženskou intuicí. Je citlivá k vnímání jinakosti mezi lidmi, zvláště dětmi. Za každým činem, rozhodnutím vidí nějakou linii osobního příběhu, z velké části utvářeného naším sociálním prostředím. Věří, že vedením k větší vzájemné citlivosti, bez nálepek a poměřování můžeme být jako společnost laskavější a více nakloněni k potřebné spolupráci. Toto by ráda rozvíjela i v rámci naší školy.
Petru baví lidé, jejich příběhy a přesahy. Miluje knihy, deskové hry a cestování. V současnosti se nejvíce věnuje svým dvěma malým dětem, které jsou pro ni fascinujícím zdrojem inspirace a nejupřímnějším zrcadlem.
Petra je u Pippi Punčochaté oficiálně v roli zástupkyně ředitelky. Ráda komunikuje s lidmi, nejčastěji vyřizuje telefonáty. Ví, kdy má kdo narozeniny a má plný blok poznámek se záležitostmi, které je třeba udělat. Je velkou podporou školnímu týmu.
Mgr. Lenka Vystavělová
Lenka je jednou ze „šťastných náhod“, které se při zrodu školy udály. S Petrou a Lucií se seznámily na komunitním setkání a zjistily, že mají velmi podobný pohled na vzdělávání dětí. Lenka je vystudovanou a osvícenou pedagožkou a společně s Petrou a Lucií absolvovala kurz Žít s respektem manželů Kopřivových. Na Masarykově univerzitě v Brně vystudovala angličtinu a matematiku. Do výuku vnáší velkou kreativu v podobě výborných nápadů, které s dětmi umí realizovat v praxi. Umí děti zaujmout a inspirovat. Má zkušenosti z Živé školy v Olomouci. Lenka má tři rozverné holčičky, které ji neustále nutí na sobě pracovat a růst.
Lenka u Pippi Punčochaté nabízí Matematiku a aktivity v rámci předmětu JAS (Já a svět) , HRA a PUK (Pohyb, kultura a umění).
Jana Krejčí
Jana je mámou tří synů ve věku 14, 16, 18 let. A jak se vše točilo kolem dětí, zaválo jí to do spolku Zdraví od malička (Zom), kde začala pracovat jako koordinátorka přednášek, výletů, později místopředsedkyně spolku. Ve spolku Zom se zabývala alternativními možnostmi vzdělávání, postupně se dala dohromady s komunitní skupinou rodičů a seznámila se s Lucií, Petrou, Lenkou a dalšími. Spolu s nimi absolvovala kurz Žít s respektem manželů Kopřivových.
Od září 2021 do června 2022 se s dětmi scházeli v komunitní škole na faře nejdříve v Prostějově a potom v Bílovicích, kde si užívali dny v krásné přírodě kolem Romže. Od září 2022 působí jako průvodkyně v Pippi škole, kde s dětmi podniká výlety do přírody a do tajů přírodních, fyzikálních a chemických jevů formou různých zábavných pokusů.
Mimo Pippi se setkává s dětmi v Dětském klubu Zdravíci, který funguje jako družina při ZŠ Kostelec na Hané. S dalšími dětmi bádá již sedmým rokem v kroužku Veselé vědy.
O prázdninách pořádá příměstské tábory, má kurz Hlavní vedoucí tábora a Vedoucí dětského klubu.
Jana: „Mezi dětmi se cítím moc dobře a ráda s nimi dělám asi cokoliv (učení, hraní, tvoření). Baví mě pozorovat, na co vše sami přicházejí, jaké dělají pokroky. A navíc tohle vše mohu dělat v klidném a respektujícím prostředí, jak já račice říkám, v klidné čisté vodě. To vše se mnou souzní a je to pro mne důležité. „
Jana u Pippi Punčochaté nabízí aktivity v rámci předmětů JAS a Matematiky a bývá s dětmi v družině.
Bc. Petra Pospíšilová
Na škole Petru zaujalo sebeřízené vzdělávání, kdy každé dítě poznává vlastní zájmy a oblasti zaměření, ke kterým inklinuje.
Má dobrý pocit z toho, že děti nemusí při výuce jen sedět v lavicích a sama se snaží dětské hrátky ještě kultivovat do pohybových her. Vedou ji k tomu zkušenosti z tanečního divadla, kde zakusila řadu pohybových technik. Pro práci s dětmi nyní ještě absolvuje kurz Lektor tanečně – pohybových aktivit pro děti se zaměřením na psychosociální rozvoj.
Hry napomáhají vytvářet kolektiv a dobré vztahy, ale také působí výchovně na oblast mravní, duševní, fyzickou, hudební a rytmickou. Petra by chtěla pohybovými aktivitami napomáhat rozvoji dětské tvořivosti. Cílem tanečních her je většinou prožitek a určitá, vědomá kvalita pohybu. Není to jen výhra nebo výkon.
Pokud jí čas a vlastní děti dovolí, baví ji drobná kreativní činnost, pohyb v přírodě, historie a četba knih. Ráda dává věci do pořádku a nachází jejich smysl.
Petra vystudovala obor Sdružená uměnovědná studia na MU v Brně. To ji přineslo vhled do mnoha odvětví umění, a ráda by jej nyní uplatnila.
Absolvovala Kurz efektivního rodičovství a chystá se na kurz Potřeba pravidel a jejich vytváření společně s dětmi, Komunitní kruh a škola, které vedou psychologové Pavel a Tatjana Kopřivovi.
U Pippi Punčochaté nabízí aktivity v rámci předmětů JAS (Já a svět) , HRA a PUK (Pohyb, kultura a umění).
Žaneta Baslíková
U Pippi Punčochaté nabízí aktivity v rámci předmětů JAS (Já a svět), PUK (Pohyb, kultura a umění) a aktivity v družině. Žaneta ukazuje dětem, jak nápady převádět do praxe, pomáhá posilovat jejich vytrvalost a zručnost přes práci s vlastním tělem a různými nástroji. Díky Žanetě přání dětí nezůstávají jen přáními, ale zhmotňují se v osobitá umělecká díla.
Žaneta se vyučila kuchařkou a studovala obor společné stravování. Jako kuchařka působila 10 let, v tomto období pracovala i s učni, kteří bývali na pracovišti na praxi. Měla vizi stát se jednou mistrovou. Stala se mámou třech dětí, které jí převrátily život naruby v dobrém slova smyslu. Než vznikla Pippi, měla syna v domácím vzdělávání a v komunitní škole. Cítila, že chce, aby její dětí měly možnost vyrůstat víc svobodně. Vždy ráda tvořila, vyráběla, dělala ze starých věcí nové. Dokáže zhmotnit různé nápady, má ráda výzvy. Šije barefoot boty. Chce dětem předávat to nejlepší ze sebe a pomoci jim zhmotňovat jejich návrhy. Líbí se jí film Forrest Gump a fráze: „ Život je jako bonboniera… nikdy nevíš, co ochutnáš.“
Bc. Radomil Holík
Radomila ke svobodné škole dovedla láska k přírodě a jeho kolegyně Jana Krejčí. Radomil je lesník, myslivec, rybář a ochránce přírody a „adoptivní máma a táta“ lišky Coco, o kterou Radomil pečuje.
Radomil s Coco jsou na záchranné misi srnčat a jiných zvířat před noži sekaček. Radomil vytvořil projekt Fox Savior, jehož účelem je získat finance pro pořízení dronu s termovizí pro vyhledávání a záchranu zvířat ohrožených senosečí.
Radomil u Pippi Punčochaté umí děti nadchnout pro ekologii, péči o přírodu a její poznání, tvoří s dětmi ze dřeva a nabízí další aktivity v rámci předmětů JAS (Já a svět) a HRA.
Bc. Jakub Grepl
Jakub si rád hraje. Na hudební nástroje, s dětmi, se životem. Rád cestuje, občasně vypomáhá jako dobrovolník na farmě se svou ženou Hedvikou, má rád lidi a vedle spolupráce s Pippi si pravidelně odskakuje do Anglie, kde pracuje jako pečovatel.
Kuba vystudoval Anglickou filologii na Filozofické fakultě v Olomouci.
Kuba s Pippi Punčochatou spolupracuje externě, nabízí hudbu, pohybové hry, tvorbu a stříhání videí a další aktivity v rámci předmětů JAS (Já a svět ) a HRA s průnikem do Anglického jazyka.
Ing. Tomáš Černíček
Tom je nepostradatelnou podporou školy. Kromě vyplňování a odesílání výkazů pro ministerstvo ovládá práci napříč různými systémy, má pod palcem účetnictví, mzdy a společně s Lucií hlídají ekonomiku a finanční zdraví školy a starají se o IT a web.
Když má plné zuby práce u PC, jde do akce jako údržbář, opravář, stěhovák, prostě co je ve škole třeba a co ženy nezvládnou.
Toma baví investice, jeho rodina, se kterou rád cestuje, lyžuje a tráví čas na horách. Má smysl pro práci s čísly, velmi rychle se učí, knihy zásadně nečte, pouze v manuály a to v případě nejvyšší nutnosti, dokáže bleskově vstřebat předpisy a vyhlášky. Zároveň umí být kreativní a své nápady převádět do reality.
Spolupracujeme se školní psycholožkou
Mgr. Barbora Ott - externí školní psycholožka
Bára spolupracuje s Pippi Punčochatou jako externí školní psycholožka.
Bára vystudovala jednooborovou psychologii na Ostravské univerzitě a na Palackého univerzitě v Olomouci a aktuálně je třetím rokem v psychoterapeutickem výcviku biosyntetické terapie na Institutu biosyntézy v Praze.
Barčino fyzické či virtuální působení v podobě tématicky cílených workshopů, brainstormingů a přítomnosti na pravidelných poradách umožňuje, aby na sobě tým průvodců mohl pracovat a vzdělávat se v oblasti práce s dětmi a současně zlepšovat komunikaci mezi dospělými.
Rodiče mohou v případě potřeby využít psychologického poradenství ze strany Báry a to tak, že kontaktují Petru Borovskou na emailu petra@pippipuncochata.cz.
Spolupracujeme s inspirativními externisty
Škola Pippi Punčochaté přitahuje svým naladěním podobně náladěné lidi a my je rádi zveme, aby dětem i nám dospělým přinesli jinou svěží inspiraci v podobě své práce, životního poslaní.
Mgr. Marcela Hrdá
Marcela se ráda dětem věnuje již od svých školních let, kdy se účastnila přípravy a realizací akcí pro děti při Domě dětí a mládeže v Němčicích nad Hanou, později jako instruktorka a vedoucí na dětských táborech. Vždy moc ráda rozmýšlela nad podstatou života a bytí, nad tím, jak dnešní společnost funguje a jak by mohla svou maličkostí pomoci rozzářit svět. Ráda naslouchá dospělým i dětem, vnímá to, co je za slovy a učí se s pokorou následovat srdce a intuici. U dětí moc ráda podporuje vnímání smyslu-plnosti svých činů, důvěru ve své dary, cestu vnitřní radosti, naslouchání nitru a vnímání signálů těla. S laskavostí a respektem k sobě, všem bytostem i přírodě. Marcela vede pobyty pro Mámy a dcery
Marcela vystudovala Analytickou biochemii na Masarykově univerzitě v Brně, protože si vždy moc přála rozumět procesům v těle na těch nejmenších úrovních. Život sám ji vede k propojení detailů s celkem, vnímání jeho barevnosti a mnohovrstevnatosti a s větším nadhledem ji baví zkoumat příčiny a hlubší souvislosti. Miluje vzájemné mezilidské obohacování, dvě malé slečny, kterým může být maminkou, svého milujícího muže, knihy různých žánrů i nekonečné možnosti poznávání sebe samé a toho, co nám svět nabízí.
U Pippi Punčochaté nabízí aktivity v rámci předmětů JAS (Já a svět ) , HRA a PUK (Pohyb, kultura a umění) . Marcelka umí děti zklidnit, zpřítomnit, moderovat nedorozumění a pomáhá dětem udržovat napojení na jejich srdce.
Marcelčiny Pobyty pro mámy a děti doporučujeme všem maminkám a holčičkám!
Mgr. Kamil Vystavěl
Kamil je farář, nadaný muzikant a táta tří dětí. Vystudoval Evangelickou teologickou fakultu v Praze. Absolvoval kurz Žít s respektem od manželů Kopřivových. Rád čte, jezdí na kole a dělá muziku..
V Pippi Punčochaté nabízí zpívání, bubnování, hraní na kytaru a klavír, sportovní činnosti.
Angelica Maria Holemý
Pravidelně nás navštěvuje Angelica Maria Holemy, rodilá Kolumbijka žijící v Prostějově, díky které můžeme doslova nasávat srdečnost a laskavost jejího národa a užívat si plynulost a měkkost kolumbijské španělštiny.
Alena Kutálková
Alenka Kutálková nechává děti prožívat emoce díky Emočním hrátkám a její práce pomáhá zvyšovat úroveň emoční inteligence a empatie a pochopení druhého.